Ecowoning Beverwijk, een huis dat ademt en leeft
Opdrachtgever en architecten bij Breddels Architecten
Ronald van Pooij is al twintig jaar in dienst bij HSB. Hij begon als leerling-metselaar, daarna werd hij metselaar. Als negentienjarige werd hij gevraagd voorman van een metselploeg van een man of tien te worden. Na dit zeven jaar te hebben gedaan werd hij uitvoerder: ‘Eerst als assistent-uitvoerder, met de juiste leermeester. Ondertussen haalde ik mijn papieren voor assistent-uitvoerder B&U en leerde ‘on-the-job’ steeds beter hoe je het beste met mensen kunt samenwerken. Uitdagende projecten tijdens deze periode waren de Ford Store te Zaandam en het AZ-trainingscomplex in Wijdewormer. Na negen jaar in de uitvoering te hebben gewerkt, werd ik gevraagd om Hoofd Materieeldienst te worden. Ik ga graag nieuwe uitdagingen aan, zei ja, en voel me inmiddels thuis binnen deze afdeling die vooral dienstbaar is aan HSB.’
Dagelijkse operatie
‘Er lagen en liggen veel uitdagingen binnen de materieeldienst. Eén van de eerste daarvan was van de zestienkoppige afdeling weer een team te maken’, zegt Ronald van Pooij. ‘Bovendien vroegen inkoop, kosten, investeringen en vooral de planningen veel aandacht. Ondertussen ging de dagelijkse operatie natuurlijk gewoon door. De primaire taak van de materieeldienst betreft het leveren van het gevraagde materieel op het juiste moment; van steigers en keetunits tot gereedschap en bouwkranen, alles gekeurd en wel en in de juiste hoeveelheden. Verder maken het onderhoud en logistiek, wagenparkbeheer en bouwplaatsinrichtingen een groot deel uit van de dagelijkse werkzaamheden. Op de bouwplaatsen verzorgen onze eigen monteurs alle plaatsingen van onder meer de liften, lichtmasten, bouwplaatsinstallaties en units. In de werkplaats wordt dagelijks alles gekeurd wat een stekker heeft. Dit, evenals de planning van de vrachtwagens, wordt door onze mannen en dame op kantoor allemaal bijgehouden in de boekhouding.’
Nieuwe vrachtwagen
In de eigen garage verzorgen twee monteurs het onderhoud van het volledige wagenpark van de 135 voertuigen die binnen HSB rijden; personenauto’s, busjes en twee vrachtwagens. ‘Groen denken wordt steeds belangrijker’, aldus Ronald van Pooij. ‘Zo zijn we bezig met zonnepanelen op de keetunits, de aanschaf van energieneutrale keetunits en de ouderwetse halogeenverlichting wordt steeds meer uitgewisseld voor ledverlichting. Ook het rijden met elektrische auto’s wordt gestimuleerd. Steeds meer projecten worden daarom uitgerust met autolaadpalen. Dit jaar is ook de langgekoesterde wens van een nieuwe vrachtwagen gerealiseerd. Deze Scania is voorzien van een 40 ton-meterkraan, 16 meter mastlengte, een Euro 6 motor automaat, 4-wielaandrijving, luchtvering en heeft een laadvermogen van 16 ton. Onze vaste chauffeur Johan Tol (Piedewat) mag met deze nagelnieuwe truck – de oude DAF liep naar een actieve periode van achttien jaar oud toe – gewoon Amsterdam weer in. Een genot om mee te rijden, zegt Johan.’’